SEMEP

«SEMEP» (South Eastern Mediterranean Environmental Project)

Το διεθνές πρόγραμμα «SEMEP», που δημιουργήθηκε το 1993 με ελληνική πρωτοβουλία, συντονίζεται από την UNESCO (http://www.unesco.org/new/en/naturalsciences/special-themes/science-education/environment/semep/) και συνδυάζει τη διεπιστημονική διδασκαλία με την ολιστική μάθηση, αποσκοπεί δε και στη συσχέτιση του φυσικού και του κοινωνικού περιβάλλοντος με τις πολιτιστικές αξίες των λαών της Νοτιοανατολικής Μεσογείου, η οποία αποτελεί ένα σημαντικό σταυροδρόμι ανάπτυξης διαφορετικών πολιτισμών εδώ και χιλιετίες. Το πρόγραμμα «SEMEP», στο οποίο συμμετέχουν 15 χώρες, προωθεί την επιστημονική μελέτη και έρευνα σε περιβαλλοντικά θέματα και ενσωματώνει τεχνολογικά, οικονομικά, ιστορικά, κοινωνικά και πολιτιστικά θέματα καθώς επίσης και ζητήματα ειρήνης και ανθρώπινων δικαιωμάτων.

To πρόγραμμα SEMEP αποσκοπεί στην προώθηση της συνεργασίας και του διαλόγου μεταξύ των κρατών της Nοτιοανατολικής Μεσογείου, μέσω της προαγωγής της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και της ενίσχυσης της σχέσης φυσικού περιβάλλοντος και κοινωνίας.

Στόχοι του προγράμματος είναι:

  • η προώθηση της επιστημονικής έρευνας, με τρόπο που να ενσωματώνει τεχνολογικά, οικονομικά και κοινωνικά θέματα σε περιβαλλοντικά ζητήματα καθώς επίσης και ζητήματα ειρήνης και ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
  • η συσχέτιση του φυσικού και του κοινωνικού περιβάλλοντος με τις πολιτιστικές αξίες των λαών της Νοτιοανατολικής Μεσογείου.
  • η ενίσχυση της φιλοσοφίας, του περιεχομένου και των στόχων των Αναλυτικών Προγραμμάτων των Φυσικών Επιστημών.

Για το πρόγραμμα SEMEP, η Επιθεώρηση Φυσιογνωστικών / Βιολογίας / Γεωγραφίας προώθησε  την ευρεία εφαρμογή της Διερευνητικής Μάθησης της ενότητας της Οικο-Βιολογίας στις Φυσικές Επιστήμες (Inquiry-based Science-Ecology Education). Η συγκεκριμένη ενότητα εκδόθηκε με πρωτοβουλία της Κύπρου στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος ESTABLISH (European Science and Technology in Action Building Links with Industry, Schools and Home: http://www.establish-fp7.eu/resources/units/ecobiology).

Το πρόγραμμα SEMEP, που απευθύνεται σε μαθητές Γυμνασίων, Λυκείων και Τεχνικών Σχολών, επικεντρώνεται στη δημιουργία αυθεντικών περιβαλλόντων διερευνητικής μάθησης για τις φυσικές επιστήμες, εμπλέκοντας όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς (μαθητές, εκπαιδευτικούς, γονείς, διαμορφωτές εκπαιδευτικής πολιτικής, ερευνητές της Μάθησης των Φυσικών Επιστημών, και βιομηχανία), με στόχο να επιτευχθούν ανάλογες αλλαγές και στις σχολικές τάξεις.

Tο πρώτο βιβλίο καλής πρακτικής SEMEP με τίτλο: «Bridging Cultures through Science for a Sustainable Environment - Γεφυρώνοντας πολιτισμούς μέσω της επιστήμης για ένα αειφόρο περιβάλλον» εκδόθηκε το 2012, με πρωτοβουλία της Επιθεώρησης Φυσιογνωστικών/Βιολογίας/Γεωγραφίας, ως επιστέγασμα των εργασιών του 16ου  Διεθνούς Συνεδρίου SEMEP που έγινε στην Κύπρο το 2011. Το βιβλίο αυτό, που παρουσιάζει καλές πρακτικές από τις διάφορες χώρες μέλη, αναρτήθηκε και στη ιστοσελίδα της UNESCO το 2013 (http://www.unesco.org/new/en/natural-sciences/special-themes/science-education/environment/semep/).

Εντός του 2015 έγινε και η έκδοση του δεύτερου βιβλίου καλής πρακτικής SEMEP-UNESCO με τίτλο «Οικολογία - Διερευνητική Μάθηση στις Φυσικές Επιστήμες / Inquiry-based Science-Ecology Education».

Για τις σχολικές χρονιές 2015-2018 το πρόγραμμα SEMEP Κύπρου συνεργάζεται με την Ομάδα Έρευνας στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών και της Τεχνολογίας (ReSciTEG) του τμήματος Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Κύπρου (http://www.ucy.ac.cy/resciteg/), μετέχοντας στα Ευρωπαϊκά προγράμματα «Ark of Inquiry» και «PLATOΝ» (http://platon-project.eu/). Επίσης, συμμετέχει και στον διαγωνισμό «Μαθητές στην Έρευνα - ΜΕΡΑ» που προκηρύσσει και οργανώνει το Ίδρυμα Προώθησης Έρευνας, σε συνεργασία με το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας και Αξιολόγησης (ΚΕΕΑ) του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Η ερευνητική ομάδα σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, διοργάνωσε επιμορφωτικά-συντονιστικά σεμινάρια για τους εκπαιδευτικούς των σχολείων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα SEMEP με  στόχο την προώθηση της διερώτησης, καθώς και στην προώθηση της διεπιστημονικής προσέγγισης της διδασκαλίας των Επιστημών μέσα από την παραγωγική συνεργασία εκπαιδευτικών διαφορετικών ειδικοτήτων.

Παράλληλα, σε συνεργασία με την ομάδα Οικολογίας και Βιοποικιλότητας του Tμήματος Βιολογικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κύπρου, διοργανώνεται κάθε χρόνο επιμορφωτικό συνέδριο στο οποίο οι μαθητές/τριες παρουσιάζουν τις ερευνητικές τους μελέτες, που διεξάγουν υπό την καθοδήγηση των υπεύθυνων εκπαιδευτικών και ερευνητών. Οι ερευνητικές μελέτες υποβάλλονται και στο διαγωνισμό «Μαθητές στην έρευνα-ΜΕΡΑ» που οργανώνει το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου σε συνεργασία με το Ίδρυμα Προώθησης Έρευνας (ΙΠΕ) αποσπώντας κάθε χρόνο σημαντικές διακρίσεις.

Στο Πρόγραμμα συμμετέχουν 14 Δημόσια και 1 Ιδιωτικό Σχολείο Μέσης εκπαίδευσης.

Το πρόγραμμα, στη Μέση Εκπαίδευση της Κύπρου, εποπτεύεται από την Επιθεώρηση Φυσιογνωστικών/Βιολογίας/Γεωγραφίας.