ΕΥ ΖΗΝ

Το Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «ΕΥ ΖΗΝ» εντάσσεται  στο πλαίσιο των αντίστοιχων Προγραμμάτων Αγωγής Υγείας Κύπρου-Ελλάδας βάσει Πρωτοκόλλου, που υπογράφηκε μεταξύ του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού της Κύπρου και του αντίστοιχου Υπουργείου της Ελλάδας. Το Πρόγραμμα άρχισε να λειτουργεί τη σχολική χρονιά 1998 και διεξάγεται σε κύκλους. Ο κάθε κύκλος διαρκεί δύο σχολικές  χρονιές και  στο τέλος κάθε διετίας γίνεται ημερίδα στην οποία τα σχολεία που συμμετέχουν παρουσιάζουν τις δράσεις τους. Η σχολική χρονιά 2016-17, ήταν η πρώτη χρονιά του 9ου κύκλου του προγράμματος «ΕΥ ΖΗΝ».

Στο Πρόγραμμα συμμετέχουν 13 σχολεία από την Κύπρο. Η κάθε σχολική μονάδα εντοπίζει τις ειδικές της ανάγκες μέσω της επιτροπής Αγωγής Υγείας και Πρόληψης της Παραβατικότητας στην οποία συμμετέχει και ο εκάστοτε υπεύθυνος εκπαιδευτικός για το κάθε σχολείο. Με βάση αυτές τις ανάγκες, ο υπεύθυνος εκπαιδευτικός του Προγράμματος επιλέγει την ομάδα μαθητών, οι οποίοι εκδηλώνουν ενδιαφέρον για συμμετοχή στην ομάδα ΕΥ ΖΗΝ και μαζί συζητούν και συναποφασίζουν Σχέδιο Δράσης  για τη διετία. Οι δραστηριότητες περιλαμβάνουν συγκεκριμένες ομάδες μαθητών ή και όλο το σχολείο και γίνονται με μακροπρόθεσμο προγραμματισμό και συνέχεια, ώστε να έχουν το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Στο πλαίσιο αυτού του Προγράμματος, κάθε κυπριακό σχολείο που συμμετέχει δημιουργεί ομάδα από μαθητές και εκπονεί σχέδιο δράσης που εκπονείται μέσα σε δύο σχολικά έτη.

Οι δράσεις που σχεδιάζονται  στοχεύουν σε βελτίωση της ποιότητας ζωής και της υγείας των παιδιών στη σχολική μονάδα και απαντούν στα κυρίαρχα ζητήματα – προκλήσεις που αντιμετωπίζει η σχολική μονάδα, όπως το κάπνισμα, το αλκοόλ, τα ναρκωτικά, η διατροφή, η παραβατικότητα, η συναισθηματική και κοινωνική αγωγή κ.ά.

Στόχοι του προγράμματος είναι:

  • Η πρόληψη και η αντιμετώπιση προβλημάτων στη σχολική μονάδα με βάση τις ειδικές της ανάγκες, στα πλαίσια της αυτονόμησής της και της συμμετοχής των ίδιων των παιδιών στη σχετική διάγνωση των αναγκών τους και τη λήψη αποφάσεων για αντιμετώπισή τους (προώθηση της ενεργού πολιτότητας).
  • Η ενδυνάμωση των κοινών εθνικών, ιστορικών και πολιτιστικών δεσμών που συνδέουν την Κύπρο με την Ελλάδα.
  • Η ενίσχυση της αυτοεκτίμησης, αυτοπεποίθησης, της υπευθυνότητας και της αυτενέργειας, των δεξιοτήτων επικοινωνίας και, γενικά, η ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών και μαθητριών με απώτερο σκοπό αυτοί να μπορούν να υιοθετούν θετικές στάσεις και συμπεριφορές μέσα από την ενεργητική και βιωματική μάθηση.
  • Η ανάπτυξη των ανθρώπινων σχέσεων μέσα από τη συνεργασία, την ανταλλαγή απόψεων και εμπειριών των μελών της σχολικής κοινότητας, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες σε τοπικό - εθνικό επίπεδο.
  • Η διάπλαση ατόμων με κριτική σκέψη, ικανών να αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις της ζωής στη  σύγχρονη κοινωνία.
  • Η αναγνώριση της αξίας της ερευνητικής εργασίας. Η αναζήτηση, η μάθηση μέσα από έρευνα και η ανάπτυξη αισθήματος ικανοποίησης από τη δημιουργική εργασία.

Το πρόγραμμα, στη Μέση Εκπαίδευση της Κύπρου, εποπτεύεται από την Επιθεώρηση Φυσιογνωστικών/Βιολογίας/Γεωγραφίας και σ’ αυτό συμμετέχουν 12 Γυμνάσια και 1 Λύκειο.